Efterfrågan på distansutbildning har ökat markant de senaste åren. Det finns flera anledningar till varför en elev föredrar distansutbildning före en traditionell utbildning på plats. Många föredrar att anpassa sina studier till andra åtaganden i livet istället för att behöva kompromissa med dem. Dessutom har kvalitén på distansundervisningen blivit bättre och bättre, vilket gör att eleverna inte behöver kompromissa med kvalitén på sin utbildning. Flexibiliteten i distansundervisning gör många elever blir mer effektiva i sina studier, vilket i vissa fall kan leda till högre resultat och betyg. Många studenter ser fördelarna med distansutbildning på grund av den frihet som den ger dem. Det låter eleven att till exempel studera var den vill eller när den vill. Distansstudier gör att man kan hitta sin drömutbildning och ändå inte behöva flytta till en stad eller ny plats. Samtliga kurser kan anpassas till den takt som studenten vill studera i och kan ändras om förutsättningarna förändras under terminen. Utöver detta kan studenten bestämma inlämningstider och bestämma sitt eget tentamensschema. Onlineutbildning är för alla som vill ha friheten att bestämma över sina studier på egen hand. Vissa elever föredrar också att kunna sitta i en miljö där de inte kan störas av andra klasskamrater och människor runt omkring dem och ändå kunna ta hjälp av sin professor eller lärare när de behöver. Det kan också vara bra för ens personliga utveckling att få mer ansvar över sin egna utbildning. Det kan hjälpa elven att växa inom tidshantering, deadlines och research för att nämna några, som alla är användbara verktyg för att förberedas inför framtida jobb och arbetsplatser. Det här är bara några exempel på varför du bör välja att studera på distans.