Jobba extra som privatlärare under studietiden

Det är ingen överraskning att studentlivet kommer med vissa utmaningar för privatekonomin. Lösningen för många är då att jobba extra inom restaurangbranschen eller liknande, för att fylla på plånboken. Men med sena kvällar och stort upptag av den fria tiden mellan föreläsningar och tentor, är det kanske ingen lösning du drömmer om.

Därför bör du också överväga alternativet att jobba som privatlärare under din studietid. Superprof är en utbildningsplattform som kopplar samman privatlärare med elever inom alla möjliga områden.

Människor som vill lära sig spela piano kan ta kontakt med engagerade pianister. De som vill resa till Latinamerika kan få privata spanskalektioner från en lärare som har det som modersmål. Framför allt så kopplar vi ihop civilingenjörer, fysiker och matematiker med både barn och vuxna som vill finslipa sina färdigheter inom till exempel fysik och matte.

Om du som student vill jobba extra som privatlärare kan du kostnadsfritt skapa en profil på Superprofs plattform. Därefter får du kontakt med potentiella elever och när ni hittat en bra matchning kan ni planera tid och plats för lektionerna. Vissa vill och behöver träffa sin lärare någon gång i veckan, för att lära sig så mycket som möjligt inom ämnet, andra bara någon gång i månaden för att upprätta en struktur och studieteknik.

För din egen del, innebär jobbet som privatlärare att du själv kan påverka både mängden arbetstid och schemat för när du arbetar. Det gör att du kan parera extrajobbet med dina lugnare perioder av studier, eller till de tidpunkter på dagen som passar dig bäst. Men det innebär också att du får vara till stort värde för din elev när han eller hon utvecklas.

Din kompetens är till stort värde för eleven

Det kan vara lätt att tvivla på sin egen förmåga och ifrågasätta om du verkligen är tillräckligt utbildad eller kunnig inom området. Men låt oss lugna dina farhågor.

Idag är det många barn och unga som kämpar med skolan, inte minst inom ämnen såsom fysik och matematik. Det leder till att barnen och deras föräldrar tar kontakt med en privatlärare på Superprof för läxhjälp och studiestöd. Du som spenderat flera år av ditt liv med studier och dessutom på väldigt hög nivå, besitter värdefull kunskap för ett barn i högstadiet som behöver få bättre betyg.

Ibland har barnet behov av en privatlärare för att lära sig förstå de begrepp, teorier och modeller som används inom respektive ämne. I andra fall behöver de helt enkelt någon som hjälper dem upprätta en studieplan och rutin för sina studier. Hitta den studieteknik som passar individen bäst och lösa svåra problem.

I grund och botten ligger dock behovet i att barnen behöver någon som med hundraprocentigt engagemang fokuserar på eleven för en stund, och hjälper denne utvecklas. Dessutom kommer du snabbt märka av, hur givande det är för dig att hjälpa någon bli bättre på något. Tillsammans kan ni sätta upp mål och du blir elevens stöttepelare. Jobbet som privatlärare är otroligt tacksamt ur flera aspekter och vi vill uppmuntra dig som student att ge det en chans!